Hamarosan kezdődik az iskola, és szerintem sokan nem tudjátok, hogy olyan civil szervezetek is léteznek – mint például az Amnesty International Magyarország, a Háttér Társaság, a Labrisz Leszbikus Egyesület és a Szivárvány Misszió Alapítvány – akik elindították a BEFOGADÓ TEREK képzési projektet.
BEFOGADÓ TEREK – EMBERI JOGI OKTATÁS – Befogadó környezet létrehozása emberi jogi és alternatív oktatási módszerekkel
Előzmények:
„Az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének 2019-es kutatása szerint az LMBTQI emberek magas fokú diszkriminációval szembesülnek az iskolai és munkahelyi környezetben egyaránt. A felmérésben résztvevők 60%-a tapasztalt zaklatást sértő vagy fenyegető szituációk formájában a kutatást megelőző 5 évben. Az EU-ban a 15-17 éves korosztály több zaklatást szenvedett el, mint az idősebb korosztály, és a diák-korú válaszadók mindössze 13%-a érezte úgy, hogy iskolájában pozitívan foglalkoznak az LMBTQI- problémákkal.”
*forrás: Befogadó terek – kiadvány tanároknak
MI A PROJEKT CÉLJA?
A projekt célja az LMBTQI diákokat érő iskolai zaklatás csökkentése, az LMBTQI embereket érő munkahelyi diszkrimináció csökkentése, és a pedagógusok és munkáltatók érzékenyítése LMBTQI témákban, valamint a társadalmi tudatosság növelése az LMBTQI emberek mindennapi tapasztalatainak bemutatásán keresztül. A projekt az EURÓPAI BIZOTTSÁG Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek programja támogtásával valósul meg, melynek során kutatást végeznek, tanári kézikönyvet, iskoláknak szóló útmutatót állítanak össze, valamint érzékenyítő workshopokat szerveznek munkáltatók és munkavállalók számára, illetve e-learning kurzusokat hoznak létre diákok és munkavállalók részére.
MIÉRT FONTOS A BEFOGADÓ KÖRNYEZET?
A támogató, zaklatás ellen fellépő iskolákban jobban teljesítenek, és azokba jobb közérzettel járnak a diákok. A diákok képesek lesznek azonosítani a zaklatást, tudják mi a teendő, ha őket vagy egy társukat bántják, és ha a nyíltan vagy titokban kisebbségekhez tartozó diákok is felismerik és elfogadják az identitásukat, és hogy jogosan kérhetnek segítséget.
AZ ISKOLAI ZAKLATÁS TÚLMUTAT AZ ISKOLÁN!
Az előítéleteken alapuló zaklatásnak, erőszaknak olyanok is áldozatul eshetnek, akik nem tartoznak a kisebbségi csoportokba, de a többiek AZT HISZIK róluk.
FONTOS az, hogy mind a tanárok, mind a diákok tudatában legyenek a cselekedeteik súlyának, esetleges jogi felelősségüknek.
FONTOS az, hogy a bántalmazó a megbélyegzés helyett tettének megbánása révén annak felvállalása és jóvátétele kerüljön a középpontba.
Néhány téma a BEFOGADÓ TEREK projektből:
SZABAD A PÁLYA! képzés 13-18 éves korig – 90 percben
Téma: szocializáció, nemi sztereotípiák és társadalmi elvárások hatása a fiatalok pályaválasztására, lehetőségek ezek lebontására, a szabad pályaválasztás támogatása.
TEREMTSÜNK BEFOGADÓ TEREKET! képzés 14-19 éves korig – 90 percben
Téma: előítéletek csökkentése, csapatépítés, LMBTQI fogalmak megismerése, a kortárs bántalmazás (bullying) enyhítése.
STAND BY ME! képzés 14-19 éves korig – 135 percben (3 iskolai tanóra)
Téma: nemi alapú előítéletek és bántalmazás felismerése és megelőzése az online térben és a valóságban.
További témák lehetnek: bántalmazás, zaklatás felismerése, okainak és lehetséges következményeinek megértése, hatása az áldozatra, szemtanúk szerepe és lehetőségei a bántalmazás megállítása, enyhítése érdekében, konfliktusmegelőzés, csapatépítés, előítéletek csökkentése, előítéletek csökkentése, csapatépítés, az előítéletekhez kapcsolódó fogalmak megismerése, érzékenyítés, a kortárs bántalmazás (bullying) enyhítése, legfontosabb emberi és állampolgári jogok, valamint a jogérvényesítés lehetőségeinek megismerése, jogtudatosság erősítése, jogérvényesítés lehetőségeinek megismerése, előítéletek és előítéleteken alapuló kirekesztés, bántalmazás felismerése, csoportkohézió erősítése.







